skip to Main Content
Träning, träningsredskap, vitaminer, kost och kosttillskott

Att träna hemma eller på gym

Träning är viktigt för vår hälsa, vilket vi idag är mer medvetna om än vad vi någonsin har varit. När man tränar blir man glad, pigg, stark och frisk. Men många kan tro att träning behöver vara något som kostar mycket eller är jobbigt och tråkigt, men så är det inte. Om man hittar den träningsform som passar bäst så blir det roligt att träna. Det gäller bara att testa sig fram tills man hittar det som funkar.

Träning hemma

Det finns många olika träningsformer att välja bland, man kan välja allt ifrån olika sporter och dans till styrketräning på gym. Men för att träna måste man inte alltid ha tillgång till ett gym utan man kan också träna hemma.

Det finns många övningar idag som är anpassade för ett träningsupplägg som görs hemma och därför är det nu mycket enklare att välja att göra det hemma.

För att kunna träna hemma behöver man inte så mycket mer än sköna träningskläder och energi. Det finns många olika övningar man kan använda sig av och dessa går att hitta på YouTube och andra hemsidor.

Ibland kan man behöva köpa till några få redskap så som hantlar, vikter och yogamatta men många gånger kan man även använda sig av vattenflaskor och mjölkpaket istället för vikter. Att träna hemma är lättare än man kan tro.

Fördelar med att träna på ett gym

Även om det är billigare och bekvämare att träna hemma så finns det många som känner att det inte är tillräckligt. Man kanske känner att man behöver komma till en annan miljö än hemmet och jobbet, eller att man vill kunna träna med riktigt tunga redskap och vikter. Vissa får även mer energi och tränar bättre av att befinna sig i en miljö som representerar träning, som ett gym gör. I dessa fall är det bra att träna på gym.

På ett gym har man tillgång till alla olika vikter, maskiner och redskap och dessutom kan man alltid få hjälp och råd av personal eller andra som också tränar.

Många gym kan även erbjuda olika sorters gruppträningar så som dans, aerobics, yoga, boxning, bodypump och mycket annat. I och med detta får man även en större variation att välja mellan när man tränar. På det här sättet får man också chansen att kombinera både styrketräning och kondition med yoga, dans och mycket annat.

Det finns både fördelar och nackdelar med att träna hemma eller på ett gym, det gäller bara att känna av vad man tycker passar bäst och göra det som är roligast. För att orka träna flera dagar i veckan är det viktigt att träningen blir något kul och något som man ser framemot att göra!

Back To Top